Kontakt: +386 41 446 488 ali info@taiji.si

O taijiquanu

Splošno o taijiquanu

Taijiquan (太極拳) (beri: taj či čuan) je starodavni kitajski način krepitve življenjske energije, pot modrosti in dolgoživosti, način usklajevanja uma in telesa in hkrati zelo učinkovita borilna veščina.

Nastala je pred mnogimi stoletji in je danes razširjena povsod po svetu. Čeprav obstajajo številne oblike in forme taijiquan-a (Chen, Yang 杨, Wu 吴, Wu 武, in Sun 孙), pa vse dobrodejno vplivajo na telesno in duševno počutje.

Taijiquan je “notranja” borilna veščina in za razliko od “zunanjih” borilnih veščin (npr.karate), pri katerih je poudarek na telesni moči, poudarja nenasilje, saj smo sami sebi tako “nasprotnik” kot “zaveznik” in gre predvsem za delo na sebi ter negovanje notranje energije.

Kadar govorimo o taijiquanu, govorimo hkrati o zdravju, ravnovesju (med jin in jang) ter borilni veščini.


Meditacija v gibanju, blagodejna za telo in duha

Taijiquan je torej notranja borilna veščina s katero zbiramo, negujemo in prečiščujemo življenjsko silo (qi), ki je pomembna za naše celostno zdravje in dobro počutje; je sistem vaj (forma), borilna veščina in obenem meditacija v gibanju.

Za razliko od številnih drugih športov in rekreativnih vaj, taijiquan ni telesno prezahteven, zato ne obremenjuje srca, temveč ga krepi. Z vadbo dosežemo stanje celovite telesne budnosti in zavedanja. Um in telo pripeljemo v stanje sproščene pozornosti in spontanega odzivanja ter spodbudimo in okrepimo pretok življenjske energije s čemer sprožimo zdravilne procese v telesu.


Značilnosti in osnove

Gibi taijiquana so značilno mehki, zaokroženi, enakomerni in neprekinjeni.

Osnova taijiquana je bistvena in pomembna tako za popolne začetnike kot velemojstre, t.j. stoječa meditacija in navijanje svile, ki nam omogočata, da začutimo svoje telo, ga naučimo pravilne drže, prizemljenosti in predvsem prave sproščenosti, ki je eden izmed najpomembnejših vidikov učinkovite vadbe taijiquana.

Na naših tečajih se najprej učimo stoječe meditacije in t.i. spiralnega navijanja svile, nato se lotimo forme in kasneje še aplikacij (uporaba posameznih gibov v samoobrambi) ter potiskanja rok (tuishou – vadba v paru). Na napredni stopnji lahko vadimo tudi z orodji (pahljača, meč ipd.). Vse to pa zahteva določen čas, saj ne prinaša hitrih rešitev čez noč. Treba ga je zavzeto in redno vaditi, če želimo občutiti njegove koristi.


Taijiquan uravnoveša naše življenje na treh ravneh: telesni, mentalni in duhovni, kar zagotavlja celostno zdravje.

Spodaj (s klikom na desni +) si preberite podrobnejši opis njegovih koristnih učinkov in kratek zgodovinski pregled nastanka veščine ter kratke opise najpomembnejših slogov taijiquana z video povezavami, ki se jih učimo tudi v naši šoli.

Vrste taijiquana in video povezave

Taijiquan učinkuje na dolgi rok. Bolj ga delaš, bolj deluje. Je hvaležen prijatelj, ki ga lahko kadarkoli potegneš iz žepa in kamorkoli vzameš s seboj. S knjige ali videa se ga ni mogoče naučiti, nekdo ga mora pokazati v živo. In besede so pri tem odveč, potrebno je opazovati in ponavljati. Zato se je zelo pomembno pravilno naučiti formo. Samo tako lahko taijiquan doseže svoj maksimalen učinek.


Standardizirane forme taijiquana, ki se jih učimo na naših tečajih:

  • Taijiquan forma 24
  • Taijiquan forma 10
  • Taijiquan forma 40
  • Taijiquan forma 42
  • Taijiquan forma 56

Formi 24 in 10 sta poenostavljeni in predvsem, po svetu najbolj razširjeni in priljubljeni formi taijiquana, ki izvirata iz tradicionalenga Yang stila taijiquana


Tradicionalne forme taijiquana (Chen in Yang slog), ki se jih učimo na naših tečajih:


Taijiquan z orodji in vaje v paru, ki se jih učimo na naših tečajih:

Različni slogi in forme taijiquana

Tradicionalne forme

Chen slog taijiquan
Dandanes je Chen šola taijiquana priznana kot najstarejša šola taijiquana in kot predhodnica drugih šol. Najbolj znane šole, ki so se razvile iz Chen stila so Yang杨, Wu吴, Wu武, in Sun孙 šoli.
Chen stil taijiquana, ki ga je osnoval Chen Wangting v 17. stoletju, je bil vojak v cesarski vojski dinastije Ming. General Chen Wangting je kombiniral tedaj splošne borilne veščine s svojim znanjem teorije o meridianih ter teorijo o yin in yangu. S to kombinacijo je nastala ta posebna oblika borilne veščine.

Chenshi Taijiquan Lao Jia Yi Lu (forma 75) je ena od form (Taolu 套路) Chen šole taijiquana. Beseda Jia 架 (skrajšano od Jiazi 架子, ki se lahko prevede kot struktura, okvir) v kitajskih borilnih veščinah označuje osnovno vajo nekega stila. Lahko rečemo, da je Lao Jia Yi Lu 老架一路 prednik ostalih večjih taijiquan šol (kot na primer Yang in Wu).

Značilnosti gibov
Gibi Lao Jia Yi Lu so veliki ter široki in dolgi ter vsebujejo več mehkobe in manj trdote. Vsebujejo vse značilnosti Chen taijiquana kot npr. chan si jing, fa jing, hkrati pa so manj kompleksni od ostalih form (npr. xin jia, xiao jia, er lu).

Chan si jing je spiralno navijanje svile, ki izvira iz qija v pasnem predelu ali dantianu, zato morajo vsi gibi izhajati iz pasu. Fa jin so izbruhi energije, ki spremljajo udarce.
Forma 75 je zelo pomembna vaja v Chen šoli in se jo zaradi tega ponavadi uči pred drugimi formami Chen šole.

V našem združenju imamo z vadbo qigonga in taijiquan-a več kot 20 let izkušenj in sodelujemo z največjim trenutno živečim velemojstrom Chen sloga taijiquan-a Chen Xiaowang-om, ki pripada 19. generaciji mojstrov iz družine Chen.


Yang slog taijiquan

Yang Family taijiquan se razvija že več kot 200 let. Začetnik Yang Family taijiquan- a je Yang Luchan, ki je bil učenec Chen Changxing-a. Slednji je imel izredno malo učencev, ki ne bi pripadali družini Chen, in ker je bil Yang učenec od zunaj, so ga obravnavali slabše kot druge, vendar je ostal in vztrajal v urjenju in se na skrivaj učil borilnih tehnik. Chen Changxing je kmalu odkril njegov talent in ga začel poučevati enakovredno ostalim. Ko je Yang Luchan končal svoj uk, se je vrnil v svoj rojstni kraj in nekaj časa poučeval taijiquan, kasneje pa je učil tudi na cesarskem dvoru. Ker je bila njegova umetnost tako velika, da ga nihče ni mogel premagati, je dobil tudi vzdevek “Nepremagljivi Yang”.

Tradicionano Yang family formo 103, ki jo danes vadimo po vsem svetu, pa je standardiziral Yang Chengfu, ki pripada tretji generaciji mojstrov Yang Family Taijiquana.

Za ta slog taijiquana so značilni široki in odprti gibi, ki so enakomerni in tekoči ter nežni in elegantni, zato velja za enega izmed najbolj priljubljenih in priznanih slogov taijiquana v današnji družbi. Forma je dolga, zato potebujemo vsaj dve leti, da se jo v celoti naučimo.

Yang Chengfu je bil je prvi mojster, ki je bil pripravljen deliti družinske skrivnosti taijiquana z javnostjo, zaradi svojega prijetnega značaja pa je imel tudi številne učence. Njegovo tradicijo danes nadaljuje in širi velemojster Yang Jun, ki nas pogosto obišče tudi v Sloveniji, saj smo pridruženi člani International Yang Family taijiquana.


Standardizirane forme

Forma 24 in 10Primerno za vse generacije
Forma 24 in 10 sta poenostavljeni in predvsem, po svetu najbolj razširjeni in priljubljeni formi taijiquana, ki izvirata iz tradicionalenga Yang stila taijiquana.

Taijiquan s pahljačo
Pahljača ni samo čudovit okras ali pripomoček s katerim se v poletni vročini hladimo. V Aziji in tudi na zahodu je prisotna že dolga stoletja, uporablja pa se za različne namene. Z razvojem borilnih veščin in samoobrambe pa je na Kitajskem veljala za eno izmed smrtonosnih orožij, saj je vsebovala ostra rezila, ki nasprotniku niso prizanesla. Vendar brez skrbi, vaja, ki jo naučimo v naši šoli, je tako elegantna in nežna, da poboža dušo, pahljače pa so brez brez ostrih rezil. 🙂


Vaje v paru

Potiskanje rok
Potiskanje rok je vadba s partnerjem, s katero razvijamo sposobnost poslušanja (ting jing), saj skušamo začutiti partnerjevo namero in oceniti kam se bo premaknil in usmeril svojo moč. V tem pogledu je potiskanje rok nekakšen dogovor med partnerjema, ki med vadbo spoznavata borilne vidike taijiquana: v varnem okolju se namreč učimo kako ustvariti, usmerjati in prenašati silo (moč) na drugega in seveda obratno, kako izničiti silo napadalca.

Kratka Chen forma v paru
Posebna kratka forma Chen sloga taijiquana, ki se izvaja solo in v paru je odlična osnova za nadaljnje učenje in vadbo Chen sloga taijiquana.

Koristni učinki in splošni blagodejni vplivi taijiquana

Koristni učinki
Danes obstajajo številne znanstvene študije, ki potrjujejo njegove koristne učinke na:
telesno pripravljenost, mišično moč, ravnotežje in gibčnost, spomin in kognitivne sposobnosti, žleze z notranjim izločanjem, zvišanje odpornosti, uravnavanje srčnega utripa in krvnega tlaka, kapaciteto pljuč, zmanjševanje stresa, izboljšanje spanja, izboljšanje prebave, upočasnitev procesa staranja, s čemer vpliva na izboljšanje splošnega telesnega in duševnega počutja.

Nedavne raziskave so pokazale, da je primeren in izjemno učinkovit za ljudi z nevrološkimi težavami (kap, parkinsonova bolezen, možganske poškodbe, multipla skleroza, motnje pozornosti ipd.), revmatološkimi boleznimi (artritis, fibromialgija, ankilozirajoči spondilitis), z osteroporozo in bolečinami v spodnjem delu hrbta, za ljudi s srčno-žilnimi boleznimi in celo preventivno ali postoperativno pri raku dojke. Skratka, taijiquan v naše življenje prinaša notranje ravnovesje in mir, ki sta temelj dobrega telesnega in duševnega zdravja.

Splošne vplive taijiquana lahko na kratko povzamemo takole:

Taijiquan in qigong v objemu slovenskih gora

– z usklajenimi gibi uravnava notranje telesne funkcije in krepi telesno zgradbo (veča prožnost in moč mišic ter gibljivost sklepov),
– deluje notranje in zunanje: notranje uri moč, qi in duha, zunanje urjenje pa vključuje mišice, kosti in kožo,
– preprečuje in zdravi bolezni,
– pozitivno vpliva na duhovno rast,
– redna vadba pripomore k dobremu fizičnemu in psihičnemu počutju,
– zvišuje sposobnost telesnega in psihičnega ravnotežja,
– izboljšuje sposobnost koncentracije,
– hkrati pomirja in poživlja, utrjuje in sprošč.

Pri pravilni vadbi nima negativnih učinkov, vendar je za doseganje polne učinkovitosti potrebno vaditi redno in potrpežljivo. Vadba taijiquan je primerna za vse starosti, oba spola in različne fizične zmožnosti.

Zgodovina taijiquana

Zgodovina
Legenda o nastanku taijiquana opisuje človekovo opazovanje boja med kačo in žerjavom. Opazovalcu se je ob tem porodilo nekaj prvih elementov, slik ali drž.

Manj poetično razpoložena razlaga pa je, da se je z leti vanj nabiralo vsega po malo. Začelo se je z borilnimi veščinami, katerih dediščina se je z leti plemenitila in dopolnjevala s tradicionalno kitajsko medicino, filozofijo, občutenjem narave in ostalimi blagodejnimi ter bolj ali manj znanimi in ohranjenimi domisleki nastalimi v pet tisoč letih nepretrgane kulture. Obstaja mnogo različnih oblik taijiquana, a namen je vsem enak – dobro počutje.

Taijiquan in qigong  šola pod vodstvom mojstra CHEN SHINING-a že 25 let deluje v Sloveniji. Organiziramo redne tedenske tečaje v več kot 13 krajih po Sloveniji in vikend delavnice v Ljubljani in drugod po Sloveniji. Poleg tega sodelujemo z največjim velemojstrom Chen sloga taijquan-a Chen Xiaowang-om (Chen Xiaowang taijiquan center Slovenije), smo pridruženi člani International Yang Family taijiquan-a in sodelujemo s kitajskim državnim Združenjem za zdravilni qigong. Na ta način poskrbimo za, da tako učitelji kot tečajniki skladno z lastnimi zmožnostmi napredujejo in razvijajo svoje znanje, strokovnost in veščino.

Slovensko združenje taijiquan hram CSN in Zdravilni qigong združenje Slovenije, združujeta ljubitelje taijiquana in qigonga z vseh koncev Slovenije. Vodja in ustanovitelj je Chen Shining, nosilec naziva najvišje wushu kategorije, ki ga podeljuje Kitajsko wushu združenje. Chen Shi Ning je tudi prvi in edini mednarodni sodnik za kitajske borilne veščine wushu v Sloveniji, ki ga podeljuje Mednarodna wushu zveza. Je tudi dobitnik prvih desetih medalj iz veščine taijiquana (Chen slog, Yang slog, mešani slog, forma z mečem) na mednarodnih tekmovanjih za Republiko Slovenijo.

 

Končajmo besede. Kajti govoriti o taijiquanu je kot bi opisoval glasbo – ne zadene bistva. Taiji je treba gibati. Poglejte, kako veter mehko giblje šumeča drevesa…